Onderwijs

De Beeldend Therapeut is gespecialiseerd in de ondersteuning van veranderprocessen zowel bij individuen als organisaties. Bij de op maat gemaakte trainingen gaat het altijd om unieke en afgestemde programma's, een veilig klimaat, uitdaging, integriteit en verankering van de verandering. Op basis van deze waarden worden programma's ontwikkeld voor basisschoolleerlingen, voortgezetonderwijsleerlingen, leerkrachten, teamsessies, trainingen, coaching of intervisie. 

 

De basis van elke training is gestoeld op het principe: denken, voelen, verbinden en verankeren. Vaak zijn we druk in ons hoofd, waardoor het voelen niet zo op de voorgrond staat als het denken. Door bewust te worden van het denken en voelen, kunnen we verbinden. Elk situatie bezit namelijk elementen die het denken en het voelen belichten. Dit is echter afhankelijk van hoe we hierop reflecteren. In een trainingsituatie wordt ervaring in het beeldend werken opgedaan. Dit beeldend werken wordt geheel toegespitst op het doel van de training. In de ervaring bestaat de mogelijkheid van verankering, het bewust zijn van de mogelijkheid van een keuze tot handelen. 

 

Het trainingsuitgangspunt berust op de Analoge Proces Theorie van Henk Smeijsters, gebaseerd op vitality affects. Een theorie die ontwikkeld is voor Vaktherapie. In het kort komt het hierop neer dat de wijze van het beeldend werken (werken met creatieve materialen) overeenkomt met de wijze van handelen in het dagelijks leven. Volgens deze theorie zit hier een analogie tussen.